Marvel Evreni’nin ‘büyük değişimi’

author

TUĞÇE MADAYANTİ DİZİCİ

2021.11.06 09:37

Marvel Evreni’nin ‘büyük değişimi’

Marvel Sinematik Evreni’nin (MCU) her şeyi olan yapımcı Kevin Feige’in seçimleri doğrultusunda şekillenen, kaynağını, Jack Kirby tarafından 1976’da yayımlanan “Eternals” Marvel çizgi romanlarından alan, MCU’nun 25’inci filmi “Eternals” vizyona girdi.

Keza sağlam bir bilim kurgu hem de insani yönü olan güzel bir mitolojiyi ortaya kurmak amacı taşıyan hikâyesi ne eyvah ki yola yüzüstü çakılmış. Evet, Eternals gerçekten bu denli darmadağın durumda. Yapı olarak ve de hikâye anlatımı açısından esas sorunları var. Bir film keza fazla uzun hem fazla kısa olabiliyor ara sıra işte. Ne almak istediğini tam bilmeyen bir filmin anlatı karmaşası bunlara yol açabiliyor. Eternals da benzer anda fazla pozitif şey yapmaya çalışarak her şeyi kaybetmiş.

SENARYODAN KURGUYA

Eternals filmi ile daha önce ekranda hiç görmediğimiz 10 süper kahramanla karşılaşıyoruz. Olympia gezegeninden olan Eternal’lar, kozmik marifetli halk müziği olan Göksel Varlıklar (Celestials) tarafından, 7 bin yıl önce insanları, Deviant adlı vahşi bir ufo ırkından korumak için Dünya’ya gönderilmiş bir grup kahraman. Deviant’lar gizemli bir şekilde Dünya’ya geri döndüklerinde ise Eternal’lar insanlığı bir defa daha müdafaa etmek için her yerde bir araya geliyorlar. Filmin felsefi yükünü, ferasetli bir şekilde ezoterik data içeren Ajak ve yaratılışın başlangıcından beri var olan Celestials ideolojisine dogmatik şekilde inanan Ikarus taşımaktaydı. Ama başlıca felsefi çatışma, kadercilik ve Tanrılar kahraman mıdır? üzerinden Druig (Barry Keoghan)’in bakış açısında yatmaktaydı. Lakin ne yazık ki bu da filmin karmaşası içerisinde üstün körü geçildi. Hikâyenin kalbini ise Sprite karakteri taşımaktaydı. Bir Eternals olarak sonsuza kadar yaşamak, içinde sıkıştığı yaştan nedeniyle, onun için bir nimetten ziyade bir lanetti. Sprite karakterinin zıt yüzü ise, ölümsüz yaşamın tadını en çok çıkaran Bollywood yıldızına dönüşmüş Kingo idi. Bu iki zıtlık doğrusu potansiyel barındırmasına karşın hikâye bundan da böylece oralı olmamıştı. Oyunculuklarda ise Barry Keoghan dışındakilerin tümü epeyce sıradandı. Gemma Chan (Sersi) ile Angelina Jolie (Thena) nasıl övülüyor çakmak baskı. Gerçi burada hiçbir aktörün üstesinden gelemeyeceği esas ve yapı sorunlar vardı. Ellerindeki kısıtlı materyallerle bu kadar olmuş diyebiliriz.

YANLIŞ YÖNETMEN

Suçlanması gereken kişi burada Kevin Feige. Yaptığı en büyük kusur ise Marvel’in “büyük değişimi” için, “en bambaşka Marvel” lafının içini yüklemek için Chloé Zhao’yu yönetmen olarak işe almış olması. Film tam anlamıyla bir ton karmaşası içindeydi. Geniş tarih dilimlerindeki ileri geri atmalarda görünen atmosfer farklılıkları ve bunların arasındaki anlaşmazlık bütünlüğü bozmuştu. Yönetmenin, tanrısal seviyede olduğumuzu vurgulamak için kullandığı rüyamsı estetik dengesiz ve rastlantısal duruyordu. Dövüş sahneleri oldukça kötüydü ve Marvel’in izlediğim en macerasız macera filmi idi. Nomadland’in yönetmeni Chloe Zhao’nun Marvel filmi dövüş sahnelerini çekmekten keyif aldığını hiç sanmıyorum. O çektiyse natürel. En iyi MCU filmleri, yönetmenin kendi duyarlılığını, filmin tonu, karakter dinamikleri ve Marvel evrenin mihenk taşıyla örtüştürebildiği filmler olmuştur. Anca böyle olunca, yönetmen kendisine bu evrenin parametreleri içerisinde içten bir yol bulabilmektedir. James Gunn’ın Galaksi’nin Koruyucuları’nda yaptığı gibi ya da Russo’ların Kaptan Amerika: Kış Askeri’nde yaptıkları gibi.

Marvel evrenindeki cinsiyet ve ahali temsilleri genişletilmek istenirken, bunun tek bir filmde her bir karakter üzerinden uygulanması, senaryoda karışık bir anlatım ortaya çıkmış. Bu karmaşıklık Eternals’ın enerjisini zayıflatarak filmi boğmuş. Ve bu zorluk senaryodan, yönetmenliğe, tasarıma, sinematografiye ve kurguya dek sirayet etmişti. Hollywood, özellikle son 5 senedir “mesaj verme” meselesini o kadar gösterişli ve zorlama bir ışık halkası soktu ama, iyi yönde değişimin bile gözünü çıkarttı. Kültür endüstrisi içerisinde cinsiyetçi ideolojinin yıkılması, kadın, LGBTQ+ kimliklerinin inşası için doğru bir politika izlenmek isteniyorsa içten işler yapılmalı. Mesela Black Panther, mesela Captain Marvel bunları başarmıştı. Ama Eternals filmi, yapımcı Kevin Feige’in yanlış kararları ve bir filmci olan Chloé Zhao’nun Eternals evrenini kendine özgü minimal duyarlılığı içinde ezmiş olması sebebiyle sıradan Marvel filmlerinden biri olarak hatırlanacak.

Yorum yapın

SMM Panel